מסוף שנות ה- 90 מקדונלד'ס העולמית החלה להתייחס לנושאים הקשורים לשיפור רווחת בעלי החיים במשקים. אחת היוזמות המעניינות והמפורסמות שהיא קידמה באותה תקופה היה שיתוף פעולה רחב היקף עם ד"ר טמפל גרנדין, מומחית להתנהגות בעלי חיים, לפיתוח סטנדרטים לרווחת בעלי החיים בשרשרת האספקה שלה.
מאז ועד היום החברה מצהירה ומקדמת מגוון התחייבויות הקשורות לשיפור רווחת בעלי החיים בארצות השונות. לעיתים כמענה לדרישות רגולטוריות אך לרוב כמענה ללחץ צרכני אקטיביסטי. מקדונלדס לא לבד בנוף. יותר ויותר רשתות מזון בינלאומיות ומקומיות מרגישות את הלחץ הציבורי ומגיבות בהתאם
הביצים בסניפי מקדונלד'ס בארצות הברית מקורן בלולים ללא כלובים – יעד שהחברה התחייבה להגיע אליו ב 2025 ולבסוף השיגה אותו כבר ב 2023. במקדונלדס אנגליה זו הפרקטיקה כבר למעלה מ 25 שנה.
הבשר הנמכר ברשת הסופרמרקטים האנגלית Waitrose מקורו במשקים אנגליים המיישמים פרוטוקול גידול מחמיר לרווחת ובריאות הבקר.
העופות ב KFC ארצות הברית גדלים ללא שימוש באנטיביוטיקה. כש KFC בריטניה הודיעה בחודש שעבר כי התחייבותה לעבוד רק עם תרנגולות מזן גידול איטי עד 2026 לא תתממש, וכי כרגע אין לה צפי למועד בו תוכל לעמוד ביעד זה, היא קיבלה הרבה פרסום רע והיתה יעד להפגנות של אקטיביסטים בחנויות ובמטה החברה.
Subway באירופה התחייבה לשפר את רווחת התרנגולות בכל סניפיה ביבשת אחרי לחץ ציבורי רחב היקף
העובדה שהציבור מצפה מרשתות המזון לפעול בנושא מחייבת אותן לפעול ולהגיב. לצד סיפורי הצלחה, חלק לא מבוטל מההתחייבויות וההצהרות של רשתות המזון לשיפור רווחת בעלי החיים מתממש רק באופן חלקי או אף נדחה עד להודעה חדשה, ויש המון ביקורת גם על האכיפה. אך הנקודה היא שאין כיום רשת מזון מהיר הפועלת באירופה או בארה"ב שלא מתקשרת עמדתה בנושא רווחת בעלי החיים.
המצב בישראל
שמעתן את מקדונלדס ישראל יוצאת בהתחייבות הקשורה לתנאי הגידול וההחזקה של בעלי החיים, או צמצום השימוש באנטיביוטיקה במשקי החי? ראיתם התחייבות של KFC ישראל לשיפור תנאי הגידול לעופות? גידול ללא כלובים? לצערנו, טרם ראינו כאלו, ואנו חוששים כי אנו גם לא עתידים לראות כאלו בעתיד הקרוב.
הצעדים של רשתות המזון לשיפור רווחת בעלי החיים, נלקחים בעיקר בשווקים מערביים כמו אירופה וארה"ב. בשווקים עם מודעות ולחץ צרכני נמוכים יותר לרווחת בעלי החיים, כמו אסיה ואמריקה הלטינית, יש עדיין מקום רב לשיפור.
בישראל, הלחץ הצרכני בנושא רווחת בעלי החיים עדיין לא מורגש בתעשיית המזון. קיימת תנועה טבעונית אקטיביסטית המקדמת קיומן של אופציות טבעוניות בתפריטי המסעדות, אך התארגנות תנועה אקטיביסטית לקידום נושאי רווחת בעלי החיים טרם התגבשה והמסעדות לא מרגישות לחץ או מוטיבציה לשנות את הסטטוס קוו המדאיג.
ריכזנו לכם כמה המלצות שתוכלו ליישם כבר היום לשנות את המצב:
- דאגו להשמיע את עמדתכן! המסעדה האהובה עליכן לא מתייחסת לתנאי גידול בעלי החיים? לא מתקשרת לגבי מקור התוצרת? הביעו בפני בעלי המקום את החשיבות שאתן מייחסות לכך.
- תימכו בעסקים ומסעדות המספקים תוצרת שמקורה במשקים המיישמים תנאי גידול משופרים לבעלי החיים. באתר שלנו תוכלו למצוא כמה כאלו: מסעדות וחנויות בתוכנית 'חי בריא'
- דברו על הנושא בקבוצות החברתיות שלכם. ככל שהמודעות לנושא תגבר כך ייגבר הסיכוי שנתחיל לראות שינוי של ממש בהתייחסות לנושא מצד יצרניות ומשווקות המזון המובילות בישראל