חישבתם כמה כסף אתם זורקים לפח?

ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון בין מדינות ה-OECD ומייצרת מידי שנה 2.5 מיליון טון פסולת מזון -יותר משליש מהייצור המקומי! זוהי בעיה חברתית סביבתית וכלכלית שמשפיעה על כולנו. עבור שבוע הצִמְבּוּז, קבלו כמה הצעות להילחם בתופעה.

שבוע צמצום בזבוז המזון (ִצִמְבּוּז) מתקיים הפעם בעת מלחמה. גם בעיתות שלום ורוגע עלינו להיאבק בבזבוז המשאבים הבלתי נתפס שנובע מבזבוז מזון לאורך כל שרשרת הייצור והשיווק. על אחת כמה וכמה בשעת מלחמה ומחסור. כשהסופרים מגדירים סטנדרט יופי באופן שמביא לכך שחלק גדול מתוצרת המשקים נזרקת כי היא לא מספיק "יפה", וכשאנחנו בבית לא תכננו/ סידרנו נכון את הקניות וזורקים כ- 7,000 שח בשנה באוכל לפח, יש לנו בעיה! והיא פוגעת לנו בביטחון התזונתי, בסביבה ובכיס.

מה אפשר לעשות? הרבה! הנה כמה רעיונות:

  1. קנו, אחסנו ובשלו מזון באופן שיפחית את בזבוז המזון בבית

ידעתם שאסור לאחסן תפוחי אדמה ליד בצל ושמומלץ להוריד את העלים של הכרובים לפני האחסון? ואיך כדאי להקפיא בשר טרי? TNS ישראל ריכזו רשימה של טיפים שתחסוך לנו הרבה כסף וזמן: טיפים לצמבוז

  1. העדיפו את "המכוער"

כ־40% מהתוצרת החקלאית שמגדלים בישראל אינה מגיעה כלל לדוכני המכירה כי היא פשוט אינה יפה מספיק לפי הסטנדרטים שהגדירו חנויות ורשתות השיווק. הורגלנו לראות על המדף רק פירות וירקות מושלמים, אך זו לא דרך הטבע ויש לכך מחיר עצום. קישוא עקום או תפוח קטן הם טעימים ובריאים בדיוק כמו אחיהם היפים והאחידים יותר. לזרוק אותם עושה עוול לחקלאים, לסביבה, ליוקר המחייה, ולהיצע המזון בישראל. אז בקנייה הבאה תנו העדפה קלה לירקות והפירות העקומים, השרוטים, הקטנים מדי, או ארוכים מדי. זה איתות חשוב ומשמעותי לכל שרשרת השיווק.

  1. הצטרפו למיזמים שפועלים לשנות את המציאות

יש לא מעט יוזמות בישראל שפועלות לצמצום בזבוז המזון ולהצלת המזון.  פרויקט "מאדמה לאדם" – מיזם קולנרי להצלת מזון וחיזוק החקלאות הישראלית שקם בעקבות המלחמה אבל יישאר כאן עוד הרבה אחרי, או "רובין פוד" שבאה לשנות את הסיפור של בזבוז מזון בצורה טעימה ומהנה, הן רק שתי דוגמאות לכך. בידקו סביבכם איזה יוזמות קיימות והצטרפו אליהן, אולי אפילו יחד עם הילדים. מעבר לגיבוש המשפחתי, זו יכולה להיות פעילות עם ערך מוסף חינוכי ומעצים עבורם.

צִמְבּוּז מהנה!